EN

CN

POS-System-and-Credit-Card-terminal

تفاوت پوزبانکی و کارتخوان چیست؟

از جمله تفاوت‌هایی که باید در نظر گرفت، درک سیستم POS (نقطه فروش) و ترمینال کارت اعتباری (کارتخوان) است. اما چه مواردی یک پایانه فروشگاهی را از یک ترمینال کارت اعتباری متمایز می‌کند؟ برای بسیاری از افراد، سوال شده است که پوزبانکی چیست و چه تفاوتی با کارتخوان دارد. برای پاسخ به این سوال، ابتدا لازم است تعریف هر کدام را بشناسیم.

  • دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز یک دستگاه کوچک است که با استفاده از کارت بانکی، وجه را به صورت الکترونیکی از حساب خریدار به حساب فروشنده منتقل می‌کند. استفاده از دستگاه های کارتخوان در سراسر جهان بیش از ۳۰ سال است که مرسوم شده است. با وجود این، شاید برای برخی افراد سوال باقی مانده که پوزبانکی چیست و چه تفاوتی با کارتخوان دارد.

 

  • صندوق فروشگاهی یا پوز فروشگاهی رایانه‌ی کوچکی است که نرم‌افزار حسابداری روی آن نصب شده است و تمامی اطلاعات خرید و فروش روزانه، موجودی کالا و محاسبه سود و زیان را بر عهده دارد. به علاوه، این پوزها معمولا تجهیزات دیگری مانند کشوی پول، چاپگر و بارکدخوان را در کنار خود دارند.

تفاوت اصلی پوز بانکی و کارتخوان

تفاوت اصلی بین پوزبانکی و کارتخوان در وظیفه‌هایی است که انجام می‌دهند. کارتخوان مسئول انتقال وجه به صورت الکترونیکی از حساب خریدار به حساب فروشنده است، در حالی که پوزبانکی صندوق فروشگاهی راهی برای مدیریت مالی فروشگاه و ثبت تراکنش‌ها و موجودی کالاهای فروشگاه است. با استفاده از پوزبانکی، فروشنده می‌تواند به سادگی تراکنش‌های نقدی و الکترونیکی خود را مدیریت کند، همچنین موجودی کالاهای فروشگاه را نیز پیگیری کند. در حالی که کارتخوان فقط برای انتقال وجه استفاده می‌شود و وظایف مدیریتی فروشگاه را بر عهده ندارد.