EN

CN

person-paying-with-its-credit-card

پرداخت از طریق کد QR

QR Code (کیو آر کد) چیست؟ حتما همه ی شما با QR کد آشنا هستید و در جاهای مختلفی با این کد برخورد کردید. QR کد، کدی هست که اطلاعات رو به صورت تصویری به شما نمایش می دهد. کلمه QR مخفف واژه Quick Response (به معنای پاسخ سریع) هست به این دلیل که QR کد، اطلاعات رو با سرعت بالایی پردازش میکنه.

اگر تا به حال یک QR کد رو دیده باشید، حتما میدانید که QR کد نوعی تصویر رمز گذاری شده به شکل مربع و با الگوی شطرنجی سفید و سیاه هست که یکسری اطلاعات رو در بر می گیرد، و این اطلاعات توسط دستگاه های بارکد خوان قابل خوانده شدن هستند. QR کد در واقع یک روش رمز گذاری هست که اطلاعات مختلفی مانند آدرس سایت، ایمیل، شناسه یک محصول و یا … در آن قرار می گیرد. در ادامه این مقاله از پارت ارتباط آوا به طور کامل با QR کد، مزایای استفاده از QR کد و پرداخت از طریق کد QR آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

امروزه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی در زمینه های مختلف و مخصوصا زمینه پرداخت که یکی از دقدقه های مهم روزانه افراد هست، استفاده از QR کد فرآیند پرداخت رو برای همه ی افراد ساده و آسان تر کرده است. با استفاده از QR کد فرآیند پرداخت در سریع ترین زمان ممکن و با امنیت بسیار بالا صورت می گیرد. یکی از مزیت های QR کد قابلیت اسکن از روی صفحه گوشی، کاغذ و … هست.

پس بنابراین شما قادر هستید تا از QR کد در تلفن های هوشمند خود و یا اپلیکشین های مختلف استفاده کنید. شما همچنین می توانید از طریق این کد و بدون نیاز به کارت بانکی یا کارت اعتباری، با استفاده از اپلیکیشن های پرداخت، پرداخت خودتون رو به راحتی هر چه تمام تر انجام بدهید.

شما می توانید برای استفاده از QR کد وارد دوربین گوشی هوشمند خود بشید و QR کد رو در مقابل دوربین قرار بدهید تا QR کد شما اسکن و اطلاعات آن پردازش شود. بعد از اسکن موفق QR کد، یک نوتیفیکیشن (Nofitication) برای شما ارسال خواهد شد که با انتخاب آن پردازش انجام می شود.

لازم به ذکر هست که اگر دوربین تلفن همراه شما قابلیت اسکن QR کد رو با استفاده از دوربین ندارد شما میتوانید اپلیکیشن “QR & Barcode Scanner” رو نصب کنید و به وسیله این اپلیکیشن QR کد و یا بارکد های خودتون رو اسکن کنید.

پرداخت الکترونیکی از طریق کد QR

همونطور که در بالا گفتیم پرداخت از طریق کد QR، بسیار ساده تر و با امنیت بیشتری صورت می گیرد. در پرداخت الکترونیکی از طریق QR کد مشتری نیاز به عنوان کردن رمز کارت بانکی نداره. از طرف دیگر دستگاه های کارتخوان شرکت های پی اس پی (PSP) هم قابلیت تولید QR کد رو دارند.

برای انجام پرداخت با استفاده از این روش کافیه تا کلید شماره 1 دستگاه کارتخوان رو بفشارید تا QR کد برای شما در صفحه نمایش ظاهر بشه. در ادامه شما نیاز دارید تا با استفاده از گوشی هوشمند خودتون QR کد رو اسکن کنید تا ووارد صفحه اطلاعات فروشنده بشید. در این صفحه اطلاعات کارت بانکی نظیر شماره کارت، CVV2 و … رو وارد و مبلغ مورد نظر رو پرداخت کنید.

شما با استفاده از این روش امکان دریافت رسید تراکنش رو ندارید اما می توانید رسید تراکنش رو مشاهده و در صورت نیاز به اشتراک بگذارید. لازم به ذکر هست که با قابلیت NFC دستگاه کارتخوان امکان دریافت رسید تراکنش وجود داره.

تاریخچه QR کد

برای اولین بار ژوزف وودلند (Joseph Woodland) و برنارد سیلور (Bernard Silver) در سال 1952 از بارکد به عنوان یک راه حل برای بررسی محصولات کارخانه مواد غذایی با سرعت بالاتر استفاده کردند و در سال 1994 QR کد توسط یکی از زیر مجموعه های شرکت تویوتا به نام دنس ویو طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

تفاوت QR کد با بارکد در خواندن و میزان ذخیره کردن حجم بیشتر اطلاعات هست. هدف شرکت تویوتا از ارائه QR کد صرفا پیدا کردن یک روش سریع برای پیگیری خودروها و قطعات با سرعت فوق العاده بالا بود، اما QR کد در سال 2000 میلادی تبدیل به یک استاندارد بین المللی شد و امروزه QR کدها در موارد مختلفی قابل استفاده هستند.