EN

CN

mobile-payments-mobile-scanning-payments-face-face-payments(1)

بررسی نسل ها مختلف دستگاه های کارتخوان

دستگاه های کارتخوان از زمان پیدایش تا کانون تغییرات و پیشرفت های زیادی داشته اند. در ادامه قصد داریم نسل های دستگاه کارتخوان را در طول سال ها پیشرفت، بررسی کنیم.

نسل اول: دستگاه کارتخوان تلفنی با فناوری Dialup

اگر چه ارتباط تلفنی با فناوری dialup روشی قدیمی برای اتصال کامپیوتر ها به اینترنت می باشند، اما جالب است بدانید که هنوز از این روش برای اتصال بعضی دستگاه های دیگر به اینترنت استفاده می شود. نسل اولیه دستکاه کارتخوان هم از همین فناوری برای انجام تراکنش ها استفاده می کند.

نسل دوم: دستگاه کارت خوان شبکه‌ای Lan

نسل دوم دستگاه های کارتخوان حرف های بیشتری نسبت به نسل اول برای گفتن دارد. این دستگاه از طریق اتصال با کابل لن از طریق شبکه به اینترنت متصل می شود. سرعت بسیار بالاتری در انجام تراکنش ها دارد و دیگر مشکلات نسل اول مانند سرعت پایین و ایجاد اخلال روی خط تلفن به هنگام تراکنش را ندارد.

نسل سوم: دستگاه های کارتخوان دارای WiFi

اتصال wifi به طور کلی یک قدم بزرگ برای پیشرفت اکثر دستگاه ها بوده و این مورد درباره دستگاه های کارتخوان هم صدق می کند. دستگاه های کارتخوان نسل سوم با اتصال wifi توانستند ارتباط خیلی بهتری با سرعت بیشتری را برای دستگاه های کارتخوان به ارمغان بیاورند.

نسل چهارم: دستگاه پوز سیم‌کارتی یا مجهز به GPRS

این نوع کارتخوان، از بستر دیتای موبایل برای اتصال به شبکه اینترنت استفاده کرده و از این طریق به سیستم بانکداری اینترنتی متصل می شود.پشت این دستگاه جایگاه قرار داد سیم کارت وجود دارد و دستگاه به کمک سیم کارت قادر به انجام تراکنش در هر محلی که سرویس دهندگاه موبایل و اینترنت پشتیبانی بکنند می باشد. این نوع کارتخوان ها دارای باطری نیز می باشند و میتوانند در محیط های بیرون در مدت زمان نسبتا طولانی فعال باشند. این نسل دستگاه کارتخوان مشهور ترین و پرفروش ترین نوع دستگاه های کارتخوان می باشد.

نسل پنجم: کارتخوان اتصال مستقیم به کامپیوتر (PC-Pos)

از این نسل از دستگاه کارتخوان بیشتر در فروشگاه های زنجیره ای استفاده می شود. به این گونه که این دستگاه ها متصل هستند به کامپیوتر و بعد از وارد کردن قیمت در کامپیوتر به طور خودکار به دستگاه پوز قسمت منتقل شده و تراکنش انجام می شود.

نسل ششم: کارتخوان‌ موبایلی یا شخصی

ترکیب تلفن همراه با دستگاه پوز، ایده ی طراحی و تولید این نسل از دستگاه های کارتخوان می باشد. این نسل از دستگاه های کارتخوان عمدتا دارای سیستم عامل هوشمند اندروید می باشند و مانند تلفن های همراه دارای قابلیت نصب اپلیکیشن نیز می باشد. لازم به ذکر است که این نوع دستگاه ها تمامی قابلیت های دستگاه های کارتخوان نسل ۵ را نیز دارا می باشند.