EN

CN

ss13

تراکنش مالی چیست ؟

به صورت عمومی، تراکنش مالی، به جابجایی پول در نظام بانکداری الکترونیکی بین یک یا دو یا چند نفر گفته می شود. اما در صورتی که توضیحات اختصاصی تری بخواهید باید گفت که به هرگونه فرایند اجرای دستورات نرم افزاری که به واسطه‌ی آن در اطلاعات پایگاه داده ی اطلاعاتی سرویس دهنده یا همان دیتابیس، تغییری ایجاد شود، تراکنش گفته می شود. این تغییر شامل عملیات های درج، ویرایش و یا حذف داده می تواند باشد.

آشنایی با انواع تراکنش

تراکنش‌های کیف پول دیجیتال

یکی از قابلیت های پرطرفدار نرم افزار های بانکی و برنامه های مالی،  کیف پول الکترونیکی می باشد. کیف پول الکترونیک در راستای افزایش سرعت انجام خدمات بانکی بسیار پرکاربرد و مفید هستند.

ساز و کار کیف پول دیجیتال این گونه است که کاربر از قبل مبلغی را طی یک فرآیند بانکی، در کیف پول خود نگه میدارد؛ در اصل کیف پول خود را شارژ می‌کند و در هنگام لزوم تراکنش مورد نظرش را در قسمت مورد نظر خود انجام می دهد.

تراکنش پرداخت قبض

یکی دیگر از انواع تراکنش ها تراکنش های مربوط به پرداخت قبوض می باشد. قبوضی مانند قبض‌های مصرفی برق و آب و گاز یا قبض‌های خلافی خودرو و امثال آن تحت عنوان تراکنش های پرداخت قبض شناخته می شوند.

تراکنش های خرید

تراکنش خرید به زبان ساده، کسر وجه از خریدار و واریز به حساب فروشنده یا پذیرنده در ازای فروش محصول یا خدمت می باشد. این نوع تراکنش از پر تکرار ترین و پر تعداد ترین تراکنش ها در بین انواع تراکنش می باشد. مخصوصا تراکنش های خرید در درگاه اینترنتی نیز از بین تراکنش های خرید، بیشترین سهم را دارد.

تراکنش بازگشت از خرید

تراکنش بازگشت از خرید، نوعی تراکنش خاص است که بعد از تراکنش خرید و در صورت بروز مشکلی در فرایند خرید انجام می‌شود. توضیح دقیق تر درباره این موضوع می شود در واقع پس از آن که یک تراکنش موفق انجام می شود و مبلغی از حساب دارنده ی کارت بانکی کسر می شود، ممکن است به دلایل مختلف، مبلغ کسر شده مجدداً به‌حساب شخص بازگردانده شود. در اصل مبلغ بازگردانده شده، برابر و یا کم‌تر از میزان مبلغی خواهد بود که از حساب شخص خریدار کسر شده است. نکته‌ی اصلی در تراکنش بازگشت از خرید این است که تنها در صورتی تراکنش بازگشت از خرید انجام می شود که پیش از آن حتما تراکنش موفقی انجام شده باشد.

بهتر است بدانید تراکنش بازگشت از خرید عموما زمانی رخ می دهد که در سیستم سامانه‌ی پرداخت، نوعی اختلال ایجاد شده باشد و یا یکی از طرفین داد و ستد از انجام عملیات پشیمان شده باشد و یا مشکلی پیش آمده باشد.

تراکنش دریافت موجودی

شاید برای شما عجیب باشد که عملیات دریافت موجودی نیز تحت عنوان تراکنش شناخته می شود. یکی از پرتکرار ترین تراکنش ها، تراکنش دریافت موجودی می باشد.

تراکنش موفق چیست؟

تراکنش های مالی می توانند در نهایت موفق یا ناموفق باشند. هر تراکنش از دو طرف تشکیل می شود. طرف اول کاربر یا مشتری و طرف دوم سرویس دهنده که در اینجا بانک نامیده می شود.
اجرای فرایند تراکنش های مالی به این صورت می باشد که مشتری یک درخواست برای بانک ارسال می کند و سپس در مرحله‌ی بعد، درخواست بررسی و پردازش شده و چنانچه تقاضای شخص با موفقیت انجام بشود، تراکنش کامل و موفق بوده و رسید جزئیات آن نیز به کاربر تحویل داده می شود.

تراکنش های مشکوک

یکسری از تراکنش ها به علت ها متعدد و متنوع، در نظام بانکداری اینترنتی تحت عنوان تراکنش های مشکوک شناخته می شوند. این نوع تراکنش ها را در بلاگ بعدی توضیح خواهیم داد.