EN

CN

ss8

اینتاکد مالیاتی چیست

صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی و کلا افرادی که با موضوعات مالیاتی درگیر هستند، چندیست که این عبارت را می شوند اما نمیدانند دقیقا معنی این عبارت چیست، در این مطلب توضیحات کامل درباره اینتاکد مالیاتی را برای شما جمع آوری کرده ایم تا کاملا با این موضوع آشنا شوید.

شناسه یکتای فعالیت یا اینتاکد چیست؟

برای ارائه دادن اظهارنامه مالیاتی یا تکمیل فرم توافق تبصره ماده ۱۰۰ و یا مراجعه به اداره مالیات جهت رسیدگی مالیاتی حتما با اینتاکد سر و کار دارید. اینتاکد امروزه، در فعالیت های مالیاتی بسیار پر کاربرد می باشد.در اصل اینتاکد به عنوان روش‌ جدید رسیدگی و تشخیص مالیات مطرح شده و نقش مهمی در تعیین میزان مالیات برخی از کسب و کارها را داراست.

به منظور افزایش دقت در طبقه بندی فعالیت‌ کسب و کارها و مشاغل و تسهیل در روند تشخیص مالیات، سازمان امور مالیاتی به هر فعالیت اقتصادی یک کد مالیاتی ویژه اختصاص می‌دهد، که اینتاکد نامیده می‌شود. کاربرد اصلی اینتاکد برای کسب و کار ها، کمک به ارائه توضیحات دقیق درباره فعالیت ها و پرونده مالیاتی می باشد.

بدیهی است در حال حاضر که این کدگذاری اختصاصی انجام شده صرفا در سامانه‌های مربوط به سازمان امور مالیاتی کاربرد دارد و بد نیست که بدانید اینتاکد، معادل فارسی عبارت انگلیسی (International standard industrial classification) می باشد.

اهمیت اینتاکد در امور مالیاتی

سازمان‌های مالیاتی برای افزایش سرعت، دقت و سهولت انجام امور ، یک کد مالیاتی به هر فعالیت اختصاص می‌دهند. افراد و کسب و کار ها با داشتن اینتاکد، فعالیت‌های خود را به طور صحیح برای سازمان‌های مالیاتی تعریف می‌کنند و با بالاترین دقت و جزئیات به سارمان امور مالیاتی ارائه می دهند.

انواع اینتاکد مالیاتی:

بر اساس اینتاکد مالیاتی فعالیت ها به سه گروه تقسیم می شوند:

  1. بازرگانی
  2. خدمات
  3. تولید