EN

CN

s3

رجیستری کارتخوان چیست؟

 قطعا شما با واژه “رجیستری” آشنایی دارید و در زمان خرید برخی از کالاهای دیجیتال مانند گوشی های تلفن همراه، تبلت و یا … با آن برخورد کرده اید. در ابتدا توضیحاتی رو درباره طرح ریجستری خواهیم داد تا به طور کامل با این طرح آشنایی داشته باشید.

طرح ریجستری برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ در کشور به اجرا درآمد و به دلیل مشکلات مختلفی که وجود داشت یکسال بعد و در اوایل سال ۱۳۸۶ متوقف شد، اما این طرح مجددا در سال ۱۳۹۴ مطرح شد و در پاییز سال ۱۳۹۶ مجددا به اجرا در آمد. ریجستری به معنای بررسی اصالت گوشی تلفن همراه و یا کالای دیجیتالی می باشد که شما خریداری کرده اید.

این طرح برای اولین بار برای گوشی های هوشمند برند آیفون در حال اجرا بود اما در حال حاضر این طرح برای جلوگیری از قاچاق تمامی کالاهای دیجیتال و حمایت از واردات قانونی صورت می گیرد. از سال ۱۴۰۰ طرح ریجستری نه تنها برای تلفن های هوشمند بلکه برای کالاهایی مانند دستگاه بارکد اسکنر، ساعت‌ های هوشمند، مبدل های تلفن ثابت به سیار، تبلت ها، موبایل واره ها و … اجرا شد.

در طرح ریجستری صرفا کالاهایی که به صورت قانونی و از گمرک وارد کشور شده اند فعال خواهند شد. در طرح ریجستری هر کالای دیجیتال که امکان دریافت مجوز از سامانه همتا رو نداشته باشد، تنها در مدت زمان سی روز فعال بوده و پس از آن قطع خواهد شد. به عبارت دیگر کالایی که ریجتسری آن موفقت آمیز نباشد بدین معنی است که هزینه گمرک آن پرداخت نشده و این کالا به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور شده است.

با طرح ریجستری و دلایل اجرای این طرح آشنا شدید. حال این سوال مطرح می شود که آیا طرح ریجستری برای دستگاه های کارتخوان هم به اجرا درآمده یا خیر؟ دستگاه های کارتخوان در دو نوع ثابت و سیار در بازار موجود می باشند و به وسیله ی سیم کارت هایی که در داخل آن ها قرار داده می شود قابل استفاده هستند.

دستگاه های کارتخوان به دلیل استفاده از سیم کارت برای انتقال داده ها در زمان انجام تراکنش در لیست ” موبایل واره ها ” قرار گرفته و شامل طرح ریجستری می شوند. موبایل واره ها در واقع تجهیزات الکترونیکی هستند که روی آن ها سیم کارت نصب شده و قابلیت اتصال رادیویی دارند.

ساعت های هوشمند سیم کارت خور، دستگاه های کارتخوان، دستگاه های PDA و حتی دوربین های مدار بسته سیم کارت خور هم جزو موبایل واره ها محسوب می شوند. پس از اجرای طرح ریجستری بر روی دستگاه های کارتخوان این دستگاه ها همانند سایر تجهیزات الکترونیکی قطع می شوند.

طرح رجیستری کارتخوان ۱۴۰۱

همونطور که در ابتدا بیان کردیم طرح ریجستری به منظور جلوگیری از واردات کالای قاچاق و حمایت از واردات قانونی کالاها صورت می گیرد پس بدین ترتیب تمامی کارتخوان های موجود در کشور شامل اجرای این طرح نمی شوند. برخی از دستگاه های کارتخوانی که تولید داخل کشور می باشند و یا از طریق مبادی رسمی به کشور وارد شده اند شامل این طرح نخواهند شد.

اما در صورت بروز قطعی دستگاه کارتخوان چگونه می توان به این موضوع پی برد که دستگاه کارتخوان دچار مشکل شده یا شامل طرح ریجستری شده است؟ در صورت قطع شدن دستگاه کارتخوان، دستگاه معمولا با خطاهایی مانند عدم شناسایی سیم کارت، خطای اتصال به شبکه و یا خطاهایی از این قبیل مواجه می شود.

در این صورت شما نیاز دارید تا در ابتدا از شارژ دستگاه کارتخوان، اتصال درست سیم کارت به شبکه اینترنت، سالم بودن سیم کارت و همچنین نحوه صحیح قرارگیری سیم کارت در محل جای گذاری آن اطمینان حاصل کنید. اگر مشکل همچنان رفع نشد سیم کارت رو از دستگاه بیرون بیاورید و یک سیم کارت دیگر که امکان اتصال به اینترنت داشته باشد رو جاگزین کنید.

اگر باز هم خطای دستگاه برطرف نشد دستگاه کارتخوان شما شامل طرح ریجستری شده است. البته لازم به ذکر می باشد که در برخی اوقات با تعویض سیم کارت این مشکل به صورت موقتی رفع شده اما پس از دو الی سه روز برای سیم کارت جدید شما هم نمایان می شود، در این صورت دستگاه شما به دلیل اجرای طرح ریجستری غیر فعال می باشد و دچار مشکل شده است.