EN

CN

110

سقف کارت کشیدن از کارتخوان

سقف کارت کشیدن از کارتخوان در سال 1401 چقدر می باشد؟ کارت های بانکی (ATM Card) کارت هایی هستند که امروزه برای انجام عملیات های پرداختی مانند سپردن وجه، دریافت اطلاعات حساب، دریافت وجه، اعلام موجودی، انتقال وجه و… استفاده می شوند و در دستگاه های های کارتخوان (پوز) و یا خودپردازها (ATM) مورد استفاده قرار میگیرند.

با پیشرفت صنعت بانکداری و در پی آن ارائه خدمات الکترونیکی پرداخت می توان گفت دیگر فردی وجود ندارد که از کارت بانکی استفاده نکرده باشد. امروزه همچنین با گسترش تجهیزات پیشرفته مانند دستگاه کارتخوان تمامی خرید و فروش ها به وسیله کارت های بانکی صورت می گیرد. کارت های بانکی در واقع تحولی بزرگ رو در نظام مالی کشور های دنیا به وجود آوردند و در پی آن استفاده از وجه نقد در میان مردم به شدت کاهش پیدا کرد و کارت های بانکی جایگزین وجه نقد شدند.

سقف کارت کشیدن از دستگاه کارتخوان

در ابتدای مقاله شرح دادیم که کارت های بانکی چگونه در میان مردم جایگزین وجه نقد شدند. البته لازم به ذکر است که تداوم استفاده از کارت های بانکی به جای وجه نقد به دلیل برخی مزایای استفاده از عابر بانک مانند امنیت بالا، عدم نیاز به حمل پول، پرداخت آسان و راحت و … بود. همانطور که می دانید کارت های بانکی از امنیت بالایی برخوردار هستند و تا فردی از رمز و اطلاعات کارت بانکی شما مطلع نباشد نمی تواند از کارت بانکی شما سوء استفاده کند.

امنیت کارت های بانکی به قدری بالاست که امروزه برای آن ها رمز پویا و یکبار مصرف در نظر گرفته می شود تا افراد سودجو حتی به روش های مختلف اینترنتی هم دسترسی به رمز کارت بانکی شما نداشته باشند. اگر در طول روز هزینه های خود رو با استفاده از یک کارت بانکی در دستگاه های کارتخوان پرداخت می کنید، حتما می دانید که از سوی بانک مرکزی برای جلوگیری از پولشویی و کلاهبرداری برخی افراد برای کارت کشیدن از دستگاه کارتخوان یک سقف تراکنش در نظر گرفته شده است.

در سال های اخیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قوانین جدیدی برای انتقال وجه، خرید و سقف تراکنش اعلام کرده است و تمامی بانک ها و موسسات مالی ملزم به پیروی از این قوانین هستند. همانطور که بیان کردیم این سیاست بانک مرکزی به دلیل مسائل امنیتی و به منظور جلوگیری از پولشویی از تراکنش های مالی صورت گرفته است.

به عنوان مثال با وضع این قانون دلالان های خارجی نمی توانند اقدام به خرید و فروش ارز در مبالغ بسیار بالا کنند، کنترل نوسانات ارزی تاثیر مثبتی می پذیرد و همچنین فعالیت دستگاه های پوز در خارج از کشور محدود می شود.

سقف کارت کشیدن در دستگاه پوز ۱۴۰۱

امروزه همه ی شما عزیزان با دستگاه های کارتخوان کار کرده اید و یا با طرز کار آن ها از نزدیک آشنا شده اید. دستگاه های کارتخوان به دلیل مزایا و قابلیت های بسیار زیادی که دارند تقریبا در هر کسب و کاری اعم از فروشگاه ها، مراکز خرید، رستوران ها و یا حتی خرده فروشی ها مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه های کارتخوان به طور کلی در دو نوع ثابت و سیار تقسیم بندی می شوند و حتی برای مشاغلی که در یک مکان ثابت فعالیت نمی کنند بسیار مناسب می باشند.

حداکثر مبلغ خرید و انجام تراکنش به وسیله دستگاه کارتخوان با هر کارت بانکی متفاوت در روز ۵۰۰ میلیون ریال (۵۰ میلیون تومان) می باشد و برای هر شخص با هر تعداد کارت بانکی حداکثر مبلغ قابل خرید ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) می باشد.

سقف مجاز خرید و انتقال وجه با کارت های بانکی
  • سقف مجاز تراکنش خرید: برای هر فقره کارت در شبانه روز ۵۰۰ میلیون ریال (۵۰ میلیون تومان) می باشد.
  • سقف مجاز انتقال وجه شتابی و غیرشتابی: برای هر فقره کارت در شبانه روز ۱۰۰ میلیون ریال ( ۱۰ میلیون تومان) می باشد.
  • سقف خرید از طریق درگاه اینترنتی: سقف خرید از طریق درگاه اینترنتی در هر روز ۵۰۰ میلیون ریال (۵۰ میلیون تومان) می باشد.
  • سقف مجاز تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی در کارت خوان های شعبه ای: برای هر فقره کارت در شبانه روز با شرط احراز هویت عینی و حضوری ۱۵۰ میلیون ریال (۱۵ میلیون تومان) می باشد.

نکات مهم:

  1. درج «بابت» در تمام دستور پرداخت های ارسالی در سامانه های ساتنا و پایا اجباری است.
  2. ارسال کد ملی دارنده کارت در تمام تراکنش های کارتی به هنگام پاسخ تراکش اجباری است.
سقف کارت به کارت از طریق تلفن همراه برای بانک های مختلف

سقف مجاز کارت به کارت از طریق تلفن همراه با استفاده از همراه بانک و یا اپلیکیشن به صورت زیر می باشد.

بانک سقف انتقال به وسیله همراه بانک سقف کارت به کارت با استفاده از اپلیکیشن
بانک ملی ۱۰ میلیون تومان ۵ میلیون تومان
بانک ملت ۱۰ میلیون تومان ۵ میلیون تومان
بانک تجارت ۱۰ میلیون تومان ۵ میلیون تومان
بانک صادرات ۱۰ میلیون تومان ۵ میلیون تومان