EN

CN

9

کارتخوان بدون مالیات !

به این دلیل که تراکنش‌های همه کارتخوان‌ها توسط سازمان امور مالیاتی رصد می‌شود و اصناف باید بابت تمام تراکنش‌هایی که به وسیله دستگاه‌های پوز دارند مالیات پرداخت کنند، عده‌ای سوءاستفاده‌گر وعده فروش دستگاه‌های کارتخوان بدون مالیات را می‌دهند. این یعنی بابت استفاده از این دستگاه‌ها ملزم به پرداخت مالیات نیستید و سازمان امور مالیاتی تراکنش‌هایی که به وسیله این دستگاه‌های کارتخوان انجام می‌دهید را نمی‌تواند پیگیری کند.

این وعده‌ها به کل دروغ هستند؛ زیرا وقتی شما دستگاه کارتخوان می‌خرید باید شماره ملی و شماره تماس‌ شما ثبت شود. قطعا هیچ فردی حاضر نمی‌شود بابت تراکنش‌هایی که با دستگاه کارتخوان دارید مالیات شما را بپردازد. بدانید در صورتی که از این دستگاه‌ها استفاده کنید باید پس از مدتی به دلیل فرار مالیاتی یا عدم پرداخت مالیاتی که بابت استفاده از دستگاه کارتخوان برای شما تعیین شده است، با احکام سنگین مالیاتی و قضایی روبرو بشوید.

  • اگر مالک دستگاه کارتخوان با صاحب جواز کسب یکسان نباشد، باید اظهارنامه‌های مجزایی را ارسال کنند؟
    بله باید به شکل جداگانه ارسال شود مگر اینکه این دو شخص پرونده مالیاتی خود را به‌صورت مشارکتی در اداره امور مالیاتی مربوطه تشکیل دهند.
  • من چند سالی هست که دستگاه کارتخوان دارم؛ تکلیف سال‌های قبل و مالیات آن‌ها چه می‌شود؟
    باید بدانید که سازمان امور مالیاتی مطابق قانون می‌تواند تا ۵ سال به عقب برگردد و از مؤدی مطالبه مالیات کند؛
    البته در دو حالت این مورد صدق می‌کند:                                        
  •  چنانچه اطلاعاتی به دست سازمان برسد مبنی بر اینکه مؤدی خرید و فروشی داشته که اعلام نکرده است.
  • چنانچه وارد تراکنش‌های بانکی وی شده و مشخص شود که ورودی‌های به‌حساب ایشان، درآمد بوده و کتمان شده است.

بنابراین اگر در سال‌های قبل (تا ۵ سال) با کدملی شما خرید یا فروشی ثبت نگردیده باشد و یا سازمان وارد تراکنش‌های بانکی شما نشود، قاعدتاً مالیاتی نیز از بابت آن سال‌ها مطالبه نمی‌گردد.

آیا تمامی کسانی که دستگاه کارتخوان دارند، باید مالیات پرداخت کنند؟ دستگاه کارتخوان بدون مالیات هم داریم؟

از نظر سازمان مالیاتی هر شخصی که دستگاه پوز دارد و از طریق آن کسب درآمد انجام می‌دهد، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر ارائه نماید. فقط مودیانی که فعالیت آن‌ها شامل موارد صفر مالیاتی و یا معاف از مالیات باشد، مالیاتی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.